Σάββατο 8 Μαρτίου 2008

Tο Σχολείο του Μέλλοντος


Δημοτικό Σχολείο Μηλεών Πηγών Άρτας
Η εκπαιδευτική πράξη ενός εξελιγμένου, πιο αποτελεσματικού, ευχάριστου και δημιουργικού σχολείου.

Το σχολείο του μέλλοντος δεν μπορεί να περιμένει κανέναν, είτε πρόκειται για μαθητές είτε για δασκάλους. Βρισκόμαστε αισίως στο 2008 και θεωρείται εξελιγμένη μέθοδος η διδασκαλία με οπτικοακουστικά μέσα. Δυστυχώς αυτή είναι η πραγματικότητα.

Αν και βρίσκομαι σε δυσπρόσιτο, ορεινό και απομακρυσμένο σχολείο, προσπάθησα μέσα από τις γνώσεις μου στις νέες τεχνολογίες να προσφέρω μια άλλη εναλλακτική μέθοδο διδασκαλίας, μακριά από στείρες και ξεπερασμένες μεθόδους, τα λεγόμενα «δασκαλοκεντρικά μοντέλα» το δάσκαλο να μιλάει και τους μαθητές να ακούνε.

Πιστεύω πως η αλληλεπίδραση μεταξύ δασκάλου-μαθητή με τη βοήθεια των οπτικοακουστικών μέσων αλλάζει το μαθησιακό τοπίο. Σε αυτό βοήθησε και η αλλαγή των νέων βιβλίων του δημοτικού. Σε κάθε μάθημα υπάρχουν ασκήσεις που ζητούν από τους μαθητές να συνδεθούν με το Διαδίκτυο για να πάρουν κάποιες πληροφορίες. Αυτό, δεν είναι δυνατόν να γίνει από όλους τους μαθητές στο σπίτι, μια και δεν έχουν υπολογιστή. Έτσι, με την online προβολή τα παιδιά παίρνουν, με τη βοήθεια του λαπ τοπ μου, όλες εκείνες τις πληροφορίες που ζητούν τα νέα βιβλία. Για να γίνει βεβαίως αυτό, προηγουμένως έχω περάσει όλες τις πληροφορίες στο σκληρό δίσκο του υπολογιστή μου.

Με αυτόν τον τρόπο το σχολείο γίνεται πιο ελκυστικό, ακόμα και για τους αδύναμους μαθητές που έχουν χάσει την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμησή τους. Αλλάζει τους μαθησιακούς ορίζοντες και γίνεται πιο δημιουργικό και ευχάριστο.
Κώστας Η. Γώγος

9 σχόλια:

ce_ είπε...

Συγχαρητήρια για το μεράκι σου.
θα ήθελα να ρωτήσω:
Όταν λες
"μακριά από στείρες και ξεπερασμένες μεθόδους, τα λεγόμενα «δασκαλοκεντρικά μοντέλα» το δάσκαλο να μιλάει και τους μαθητές να ακούνε"
Πώς συγκεκριμένα το καταφέρνεις;
Ρωτώ, επειδή, από την περιγραφή σου, δεν "ακούσαμε" τη φωνή των μαθητών/τριών [student voice], παρά να ακολουθούν οδηγίες

ΚΩΣΤΑΣ Η. ΓΩΓΟΣ είπε...

Αγαπητέ ce_,
έχει αποδειχτεί από μελέτες ότι η οπτικοακουστική μέθοδος είναι πιο εμπεδωτική από μια καταμέτωπη διδασκαλία.
Το δύσκολο σε αυτή τη διδασκαλία είναι ότι πρέπει να αφιερώσεις πολλές ώρες στο σπίτι για προετοιμασία.
Σε λίγες μέρες θα σχολιάσουν και οι μαθητές μου τη διδασκαλία. Μακριά από λογοκρισία, έτσι;

ce_ είπε...

ok
Δε θα το προχωρήσω.
Απλά αυτό που περιγράφεις είναι "δασκαλοκεντρικό" μοντέλο ή όπως αναφέρεται συχνά "υλο-κεντρικό". Η ύλη κανονίζει το πρόγραμμα, δηλαδή.
Η πρωτοβουλία στη διδασκαλία ανήκει στο δάσκαλο, γι' αυτό είναι "δασκαλοκεντρική".
Αυτή είναι η ένστασή μου.
Όσο για τη "φωνή των μαθητών" δεν την εννοούσα μόνον ως αξιολογητική, αλλά και ως παράγοντα διαμόρφωσης της μαθησιακής διαδικασίας.
Δε θα σε ενοχλήσω άλλο, γιατί ξέρω πως είναι εκνευριστικό να έρχεται ένας από το πουθενά να σε αμφισβητεί, αλλά αυτά έχει το blogging.
Γνωρίζω πως αφιερώνεις πολύ προσωπικό χρόνο για όλα αυτά που κάνεις και προσφέρεις αρκετά σε ένα μικρό σχολείο.
Σχολιάζω μόνο και μόνο για να σε προβληματίσω, ώστε να γίνουμε κάτι περισσότερο από διεκπεραιωτές μιας διαδικασίας, να γίνουμε συνδιαμορφωτές αυτής.
Καλή δύναμη.

neoinileias είπε...

Το "Μαθαίνω πως να μαθαίνω
είναι ένα επαναστατικό πρόγραμμα ειδικά σχεδιασμένο για παιδιά γυμνασίου και λυκείου (12-17 ετών). Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα επιταχυντικής εκμάθησης, στηρίζεται στην εφαρμογή δομημένων μαθημάτων και άριστα οργανωμένων δραστηριοτήτων που είναι σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρουν στα παιδιά τα κατάλληλα ερεθίσματα για να μαθαίνουν πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά.
Βασίζεται στις πιο πρόσφατες επιστημονικές έρευνες που αφορούν το ανθρώπινο μυαλό. Έρευνες έχουν αποδείξει επανειλημμένα ότι οι περισσότεροι από μας ζούμε και ενεργούμε δουλεύοντας μόνο το 2-7% του εγκεφάλου μας. Το πρόγραμμα στοχεύει στην περαιτέρω ανάπτυξη των νοητικών ικανοτήτων των παιδιών και στην καλλιέργεια των δυνατοτήτων τους. Τα παιδιά εμπλέκονται ενεργά στην εκμάθηση των δεξιοτήτων και η γνώση πηγάζει μέσα από τα προσωπικά τους βιώματα. Αυτό έχει ως σκοπό να διευκολύνει τα παιδιά να ανακαλύψουν και να αναδείξουν τις πραγματικές τους δυνατότητες.
Μέ την μέθοδο της επιταχυντικής εκμάθησης τα παιδιά μαθαίνουν πως να χρησιμοποιούν το μυαλό τους διαφορετικά έτσι ώστε να μαθαίνουν γρηγορότερα και να θυμούνται περισσότερα! Κατά τη διάρκεια του βιωματικού αυτού προγράμματος, το κάθε παιδί, έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει σημαντικά το διάβασμα και την κατανόηση σε χρόνο πολλαπλάσια ταχύτερο από το συνηθισμένο συμβατικό χρόνο.

Η εκμάθηση του προγράμματος γίνεται σε ένα ευχάριστο περιβάλλον, μέσα από διάφορες διασκεδαστικές δραστηριότητες που μοιάζουν με παιχνίδια.
Με τις βιωματικές αυτές δραστηριότητες διευκολύνεται η ομαδική διαδικασία, προσφέρονται στα παιδιά ερεθίσματα για να εκφραστούν ελεύθερα, να πειραματιστούν, να επεξεργαστούν τις εμπειρίες τους και να αναπτύξουν προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες όπως , εμπιστοσύνη, δημιουργικότητα, επικοινωνία και έκφραση συναισθημάτων.
Μέσα από τις τεχνικές που διδάσκονται, τα παιδιά:
> βελτιώνουν σημαντικά τη μνήμη τους,
> οξύνουν το μυαλό τους
> αυξάνουν τη συγκέντρωση τους,
> ενισχύουν την αυτοπεποίθηση τους.
> διευρύνουν τον τρόπο σκέψης τους
> επικεντρώνουν την προσοχή τους στα σημαντικά
> διαχειρίζονται σωστά το χρόνο τους
> αποβάλλουν το άγχος και την αγωνία
> αυξάνουν την ταχύτητα και κατανόηση του διαβάσματος τους
> συστηματοποιούν και οργανώνουν την διαδικασία διαβάσματος

Karditsa Live είπε...

Πράγματι τέτοιου τύπου πρέπει να είναι η προσέγγιση του δασκάλου σήμερα... Δυστυχώς όμως νομίζω πως επικρατούν παρωχημένα μοντέλα δυδασκαλίας... Σε μια πρόσφατη επίσκεψη μου σε μια σχολική γιορτή.. ενός δημ. σχολείου ένοιωσα πως δεν πέρασε ούτε μέρα από την περίοδο που εγώ μαθήτευα στο ίδιο σχολείο... δυστηχώς καμιά εξέλιξη...καμιά φρεσκάδα...
http://karditsalive.blogspot.com/

Ανώνυμος είπε...

Η αιτία των αυξανόμενων σεισμών - http://www.youtube.com/watch?v=s13iwp317ok
και ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΚΚΕΝΩΣΗΣ οικισμών:
http://www.youtube.com/watch?v=eeBdQud_w58

Δ είπε...

Συμφωνώ πολύ με την ιδέα σας για ένα σχολείο του μέλλοντος και πιστεύω πως το σχολείο γίνεται πιο ελκυστικό, ακόμα και για τους αδύναμους μαθητές. Καλή συνέχεια στο έργο σας!!!

Δάσκαλος είπε...

Συμφωνώ πολύ με την ιδέα σας για ένα σχολείο του μέλλοντος και πιστεύω πως το σχολείο γίνεται πιο ελκυστικό, ακόμα και για τους αδύναμους μαθητές. Καλή συνέχεια στο έργο σας!!!

Εκπαιδευτικό Υλικό είπε...

Βέβαια σε ένα σχολείο του μέλλοντος χρειάζεται πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό.